sluiten
terug

Leegstand van huurwoningen in de Hoek tijdens een wooncrisis, hoe dan?

Wie regelmatig door de buurten met woningen van WVH loopt, is het vast al opgevallen: er staan in verhouding veel huurwoningen leeg. WVH krijgt er regelmatig vragen over. 

Hoe kunnen woningen nou leegstaan als er een tekort aan woningen is. Directeur-bestuurder van WVH Marcel Korthorst licht toe: “De vragen over leegstand zijn terecht! Wij trekken het ons erg aan. WVH werkt er hard aan om de woningen zo snel mogelijk te verhuren. Dat doen we bijvoorbeeld door de inzet van extra verhuurmakelaars.”  
 
Oorzaken van leegstand 
Marcel geeft voor de leegstand een aantal oorzaken aan: “Het komt onder andere door de oplevering van de nieuwbouwwoningen in Loef en Lij aan de Prins Hendrikstraat. Daardoor is een verhuisstroom op gang gekomen in onze woningen. Dat levert een piek op in het aantal verhuringen. En die piek houdt lang aan. Daarnaast zien we bij de verhuur van woningen dat kandidaten een woningaanbieding weigeren, vooral mensen die minder bekend zijn met Hoek van Holland. Zij hebben vooraf andere verwachtingen van Hoek van Holland, de buurt en / of de woning. Na de bezichtiging weigeren ze dan de woning. Er zijn ook veel kandidaten die vaak al jaren op een woning wachten. Zij zijn alleen bereid hun lange wachtduur ‘in te leveren’ voor een woning die voldoet aan al hun woonwensen. Dat zorgt ervoor dat we een woning soms pas bij de 50e kandidaat verhuren. En bij al die 49 kandidaten die de woning weigeren, controleren we gegevens, doen we een bezichtiging, geven we even bedenktijd. Je kunt je voorstellen dat er dan zomaar weken voorbijgaan. Toen coronaregels dat weer toelieten, zijn we weer gestart met bezichtigingen in groepen kandidaten. Dan nodigen we 10 kandidaat-huurders tegelijk uit. Dat helpt om het proces te versnellen. ” 
 
Dat moet anders 
Marcel: “Naast de inzet van extra medewerkers kijken we ook naar mogelijkheden in de toewijzing van woningen. We willen voor de buurt met de oranje daken een proef draaien met een nieuwe manier van woningtoewijzing: ‘wens en wacht’. Maar dat stemmen we eerst goed af met onze huurdersorganisatie Houdt Zicht. Bij een schaars goed als een woning moet dat zorgvuldig gebeuren. Ik vraag hiervoor begrip van de Hoekenezen. We zijn er echt actief mee aan de slag.”   
 
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Bel of mail WVH gerust. Dat kan via info@wvhwonen.nl of 0174 – 38 99 40 (van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur en vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur).  
 

Waar kunnen wij u mee helpen?